Publicaties

Column Bewustwo(o)rding Nieuwe woorden in het onderwijs

Berends, R. (2012). Gesufjufte jongetjes. Column Bewustwo(o)rding. Het Blad11, 4.

Berends, R. (2013). Leernood. Column Bewustwo(o)rding. Het Blad12, 1.

Berends, R. (2013). Verbeeldingskrachtig onderwijs. Column Bewustwo(o)rding. Het Blad12, 2.

Berends, R. (2013). De aan- en uitknop van kinderen. Column Bewustwo(o)rding. Het Blad12, 3.

Berends, R. (2014). Moetivatie of motivatie? Column Bewustwo(o)rding. Het Blad12, 4.

Berends, R. (2014). Citoïsme. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad13, 1.

Berends, R. (2014). De plofklas. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad13, 2.

Berends, R. (2014). Digiregie. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad13, 3.

Berends, R. (2014). Vlorken. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad13,4.

Berends, R. (2014). Het micromanagen van leerlingen. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad14, 1.

Berends, R. (2015). Droeftoeters en blijblaters. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad14, 2.

Berends, R. (2015). De verborgen werking van de modus operandi in het onderwijs. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad14, 3.

Berends, R. (2015). Chronostijd en Kairosmomenten. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad14, 4.

Berends, R. (2016). Het Dochters-op-kamers-syndroom. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad15, 1.

Berends, R. (2016). Go with the flow. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad15, 2.

Berends, R. (2016). Schurend onderwijs. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad15, 3.

Berends, R. (2016). Scholé. Column Bewustwo(or)ding. Het Blad15, 4.

Daltononderwijs

Wolthuis, H., Wisselink, G., Sanders, L., & Berends, R. (2006). Een aanzet tot een instrument voor ontwikkelingslijnen binnen Daltononderwijs. Jeugd School en Wereld 2006.

Berends, R. (2006). Dalton 75 jaar modern. VBS-blad 2006, 5.

Berends, R. (2006). Helen Parkhurst, her way of life. Dalton 75 jaar modern. Den Haag: NDV.

Berends, R. (2007). Helen Parkhurst (1887-1973) Ontwerper van het daltononderwijs. In: Tom Kroon en Bas Levering (red) Grote pedagogen in klein bestek. Amsterdam: SWP.

Berends, R. (2007). Helen Parkhurst, her way of life. Een aanzet tot een biografie. Deventer: lectoraat vernieuwingsonderwijs.

Berends, R. (2007). The story of a boy called Tony. Deventer: lectoraat vernieuwingsonderwijs.

Berends, R. (2008). Vernieuwen zonder vrees. Trots op dalton! VBS-blad34, 5 (mei 2008).

Berends, R. (2010). Helen Parkhurst (1887-1973) Ontwerper van het daltononderwijs. Pedagogiek in Praktijk57, okt. 2010.

Berends, R. (2011). Wie houdt wie voor de gek met hogere opbrengsten. VBSchrift17, 2.

Berends, R, Polhuys, L. & Heijenga S. (2011). Dalton werkt! Deventer: Open Boek.

Berends, R. (2011). De 'klik' tussen dalton en Deventer. Het Blad10, 2.

Berends, R. (2011). Helen Parkhurst, grondlegster van het daltononderwijs. Deventer: Saxion Dalton University Press.

Berends, R. & Sins, P. (red) (2012). Samenwerken in het daltononderwijs. Theorie, praktijk en onderzoek. Deventer: Saxion Dalton University Press.

Berends, R. (2012). Een eigen daltonmagazine. DaltonVisie1, proefnummer.

Berends, R. (2012). Boeken over Dalton. DaltonVisie1, 1.

Berends, R. (2012). Wie, wat, waar en waarom DALTON. DaltonVisie1, 1.

Berends, R. (2012). De daltonschool bestaat niet. Interview met Patrick Sins, lector daltononderwijs en onderwijsvernieuwing aan de pabo van Saxion in Deventer. DaltonVisie1, 1.

Berends, R. en Wolthuis, H. (2012). Ons Dalton Beleid(s) Plan. Deventer: www.daltondeventer.nl.

Berends, R. (2013). Dalton worden, dalton blijven. DaltonVisie1, 2.

Berends, R. (2013). Indicatoren of ‘no method, no system’. DaltonVisie1, 2.

Berends, R. (2013). Jij met je dalton! Interview met Jan Diemer, oud-voorzitter en erelid van de NDV. DaltonVisie1, 2.

Berends, R. & Mesch, T. (2013). Helen Parkhurst, remembered today in her hometown. DaltonVisie1, 3.

Berends, R. (2013). Altijd werken vanuit de visie. In gesprek met Hans Wenke. DaltonVisie1, 3.

Berends, R. (2013). Moeten of mogen. redactioneel. DaltonVisie2, 1.

Berends, R. (2013). Ik bepaal zelf graag wat ik doe. Interview met Lilian Leferink. DaltonVisie2, 1.

Berends, R. (2013). Daltononderwijs klaar voor de 21ste eeuw? Deel 1 Opbrengsten van de studietweedaagse van opleiders en adviseurs. DaltonVisie2, 1.

Berends, R. (2013). Twintigste-eeuwse skills bij Parkhurst. DaltonVisie2, 1.

Berends, R. (2013). Van ‘dalton doe je’ naar ‘dalton ontwikkel je’. Interview met Johan Oort. DaltonVisie2, 2.

Berends, R. (2014). De snapmeter. DaltonVisie2, 2.

Berends, R. (2013). Persoonlijkheidsontwikkeling doel van het daltononderwijs. DaltonVisie2, 2.

Berends, R. (2013). Helen Parkhurst op de Rotterdamse Helen Parkhurstschool. DaltonVisie2,3.

Berends, R. (2014). Dalton, a way of living. Interview met Roel Röhner. DaltonVisie2, 3.

Berends, R. (2014). Dalton op Koers. DaltonVisie2,3.

Berends, R. (2014). Leesgesprekken. DaltonVisie2, 3.

Berends, R. (2014). Toonladderleerling voert het woord tijdens het tienminutengesprek. DaltonVisie2, 3.

Berends, R. (2014). Digiregie. Redactioneel DaltonVisie2, 4.

Berends, R. (2014). Fearless teachers. Interview met Dorien Beskers en Leandra van Druten. DaltonVisie2, 4.

Berends, R. (2014). Onwijs onderwijs. Interview met Ton Witjes. DaltonVisie3, 1.

Berends, R. & Out, M. (2014). Succesvol in het leven, ondanks of dankzij de school? DaltonVisie3, 1.

Berends, R. (2014). Parkhurst wilde internationaal centrum voor daltononderwijs in Nederland. DaltonVisie3, 1.

Berends, R. & Sins, P. (2014). Onderzoekstermijn daltonlectoraat met zes jaar verlengd. DaltonVisie3, 2.

Berends, R. & Sins, P. (red) (2014). Reflectie in het daltononderwijs. Geschiedenis, theorie en praktijk. Deventer: SDUP.

Berends, R. (2014). De ontwikkeling van ik-doelen voor zelfsturend leren. DaltonVisie3, 2.

Berends, R. (2014). Een daltoniaan met ondernemerszin. Interview met Peter Graafmans. DaltonVisie3, 2.

Berends, R. (2014). Experimentele groepstaken bij Parkhurst. DaltonVisie3, 2.

Berends, R. & Sanders, L. (2014) De geschiedenis van het daltononderwijs in Nederland. Deventer: SDUP.

Berends, R. & Wolthuis, H. (2014). Focus op Dalton. Deventer: SDUP.

Berends, R. & Out, M. (2015). Laat kinderen bedenken wat ze aan de samenleving willen toevoegen. Interview met Laurence de Groot. DaltonVisie3, 3.

Berends, R. (2015). Leren, leven en werken in heterogeniteit. DaltonVisie3, 3.

Berends, R. (2015). Daltononderwijs in de Tweede Wereldoorlog. DaltonVisie3, 3.

Berends, R. (2015). Niet het antwoord, maar de vraag. Interview met Dick van Hennik. DaltonVisie3, 4.

Berends, R. (2015). Oprichting Dalton Gemeenschap Vlaanderen. DaltonVisie3, 4.

Berends, R. (2015). Burgerschapsvorming bij Parkhurst. DaltonVisie3, 4.

Berends, R. (2015). Modern leren? Als het maar echt is! Interview met Robert Tjalsma en Timo van Breden. DaltonVisie4, 1.

Berends, R. (2015). Lijstjes. DaltonVisie4, 1.

Berends, R. (2015). De nieuwbouw van De Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven. DaltonVisie4, 1.

Berends, R. (2015). Adaptieve stellessen met gebruikmaking van instructiefilms. DaltonVisie4, 1.

Berends, R. (2015). Zelfsturend leren is niet zelfsturend te leren. DaltonVisie4, 1.

Berends, R. (2015). Kees Boeke, vriend van het daltononderwijs. DaltonVisie4, 1.

Berends, R. (2015). De ogen en oren van het Stedelijk Dalton College. Interview met ‘dalton’-conciërges Hans Entius en Theo de Jong. DaltonVisie4, 2.

Berends, R. (2015). Je suis... Nieuwsbrief NDV januari 2015

Berends, R. (2015). Dalton in de tuchtschool. DaltonVisie4, 2.

Berends, R. (2016). Effectiviteit als daltonkernwaarde. DaltonVisie4, 3.

Berends, R., Croonen, D. (2016). Bewegingsonderweijs op z’n daltons. DaltonVisie4, 3.

Berends, R. (2016). Hier komt alles samen. Interview met Astrid van Rijn, Milou Hüpscher en Ben Mom van het ambtelijk secretariaat van de NDV. DaltonVisie4, 3.

Berends, R. (2016). De parabel van de spoorwegebeambte. DaltonVisie4, 3.

Berends, R. (2016). Dalton in de sociale media. DaltonVisie4, 4.

Berends, R. (2016). Als je het lef hebt! Interview met Willem Wagenaar, voorzitter van de NDV. DaltonVisie4, 4.

Berends, R. (2016). Toekomstgericht taalonderwijs bij Dalton21. DaltonVisie5, 1.

Berends, R. (2016). Toekomstgericht taalonderwijs bij Dalton21. DaltonVisie5, 1.

Berends, R. (2016). Samenwerken in teamverband met Stichting leerKRACHT. DaltonVisie5, 1.

Berends, R. (2016). Vertrouwen in je eigen mensen. Interview met Gerry van Ewijk. DaltonVisie5, 1.

Berends, R. (2016). Talentontwikkeling. DaltonVisie5, 1.

Berends, R. (2016). Proefondervindelijk onderwijs. DaltonVisie5, 1.

Recenties

Meuwese, P. (2012). Recentie samenwerken in het daltononderwijs. DaltonVisie2, 4.

Meuwese, P. (2014). Daltononderwijs in Nederland. De geschiedenis vanaf 1924. DaltonVisie2, 4.

Pincaers, L. (2014). ‘Focus op dalton’, een kleurrijk boek. DaltonVisie3, 2.

Brinkman, P. (2014). Enthousiasme over nieuw daltonboek. DaltonVisie3, 2.

Onderwijsposters

Berends, R. (2015). 25 redenen om te lezen voor je plezier. Het Blad14, 3.

Berends, R. (2015). Leraarvaardigheden bij begrijpend lezen. Het Blad14, 4.

Berends, R. (2016). Ouders betrekken bij begrijpend lezen. Het Blad15, 1.

Berends, R. (2016). Beoordelingspolen voor een gesprek over boeken. Het Blad15, 2.

Berends, R. (2016). De tien geboden van goed stelonderwijs. Het Blad15, 3.

Berends, R. (2016). Kinderen effectief laten communiceren. Het Blad15, 4.

Taal- en leesonderwijs

Berends, R.F. (1986). Differentiëren in het methodegebonden aanvankelijk leesonderwijs, cursusmateriaal voor de nascholingscursus Zorgverbreding Lezen. ’s Hertogenbosch: KPC.

Berends, R.F. (1986). Differentiëren in het methodegebonden aanvankelijk leesonderwijs. twee invoeringsprogramma's: deel 1 en 2. Gezamenlijke uitgave van de Landelijke Pedagogische Centra.

Berends, R., e.a. (1991). De Leessleutel (Een methode voor aanvankelijk taal- / leesonderwijs met o.a. een algemene handleiding, themahandleidingen, lees- en werkboekjes, kopieerbanden, een orthotheek, speelleermaterialen). ’s-Hertogenbosch: Malmberg.

Berends, R., e.a. (1999). Taal bij andere vakken. Enschede: SLO.

Berends, R. (1999). Samenvatten, een aspect van mondelinge taalvaardigheid . (experimentele uitgave) Enschede: SLO.

Berends, R.F. (2000). Lezen in Deventer, brochuretekst over een gemeentelijk leesbeleidsplan. Deventer: Stichting Gao Deventer.

Berends, R., e.a. (2002). De Leessleutel. (Geheel vernieuwde versie van de methode voor aanvankelijk taal- / leesonderwijs met o.a. een algemene handleiding, themahandleidingen, lees- en werkboekjes, kopieerbanden, een orthotheek, speelleermaterialen). ’s-Hertogenbosch: Malmberg.

Berends, R. (2005). De geschiedenis van het netwerk taalbegeleiders. De Nieuwsbrief. Enschede: SLO.

Berends, R. (2006). De gereedschapskist Taal. André Mottart en Steven Vanhooren (red). Twintigste conferentie het schoolvak Nederland . Gent: Universiteit Gent.

Berends, R. (2007). De leraar taalvaardig 13 praktische taaldoelen voor studenten aan de pabo. Assen: Koninklijke Van Gorcum bv.

Berends, R. (2008). Taalbeleid op de pabo van Saxion Hogeschool. De Nieuwsbrief. Enschede: SLO.

Beernink, R., Berends, R., Pullens, T. & Van de Ende, H. (2008). Taalklasse. Assen: Koninklijke Van Gorcum bv.

Berends, R. (2009). Wat iedere leerkracht moet weten over de nieuwe AVI. Het Blad8, 3.

Berends, R., e.a. (2009). Kennisconstructie in taal- en zaakvakonderwijs. Op: www.leoned.nl.

Berends, R. (2009). Taallessen de les gelezen. Het Blad8, 4.

Berends, R. (2010). De zware dobber van het stelonderwijs. Het Blad9, 2.

Berends, R. (2010). Verhalen over leestoetsen. Het Blad9, 3.

Berends, R. (2010). Een einde aan de worsteling met begrijpend lezen? Het Blad9, 4.

Berends, R. (2010). Sturen op resultaten met de Cito-toetsen technisch lezen. Tijdschrift Taal1, 2.

Berends, R. (2011). Onbedoelde opbrengsten van opbrengstgericht werken. Het Blad10, 1.

Berends, R. (2011). Begrijpend lezen. Zin en onzin. Tijdschrift Taal2, 1

Berends, R. (2011). Leesonderwijs, wedden op het verkeerde paard? Het Blad10, 3.

Berends, R. (2011). Leesonderwijs, wedden op het verkeerde paard? Deel 2. Het Blad10, 4.

Berends, R. (2012). Samen schrijven. Het Blad11, 1

Berends, R. (2012). Mannentaal en vrouwenpraat. Het Blad11, 2.

Berends, R. (2012). Ons Taal Beleid(s) Plan. Het Blad11, 3.

Berends, R. (2012). Schraalhans keukenmeester in het leesonderwijs. Een oproep tot een actieplan leesmotivatie. Tijdschrift Taal2, 5.

Gijsel, M. & Berends, R. (2012). Techniek als taalvoering. Didactief november 2012.

Berends, R. (2013). Twee dansende Belgische damesbonbons. Beeldend leren schrijven. Het Blad12, 1.

Berends, R. (2013). Vertel mij wat! Het Blad12, 2.

Berends, R. (2013). Leesgesprekken. Het Blad12, 3.

Berends, R. (2014). De meisje in de park/ Het Blad13, 1.

Berends, R. (2014). Snellezen in het basisonderwijs. Het Blad13, 2.

Berends, R. (2015). Schrijven voor groep 3. Het Blad13, 3.

Berends, R. (2014). Laaggeletterdheid bij ouders signaleren, een taak van de school. Het Blad13, 4.

Berends, R. (2015). Adaptieve stellessen met gebruikmaking van instructiefilms. Het Blad14, 1.

Berends, R. (2015). Taalonderwijs voor het 'echie'. www.verenigingvantaalspecialisten.nl.

Berends, R. (2015). Prentenboekenapps. Het Blad14, 2.

Berends, R. (2015). De vrijheid van taalonderwijs. Tijdschrift Taal.

Berends, R. (2016). Motiverende vragen en opdrachten bij teksten. Een alternatief voor binnen of buiten het begrijpend leesonderwijs. Het Blad15, 1.

Berends, R. (2016). Rijke contexten voor taalonderwijs. Het Blad15, 2.

Berends, R. (2016). Toekomstgericht taalonderwijs. Het Blad15, 3.

Berends, R. (2016). Taalonderwijs met passie. Het Blad15, 4.

Kinderboeken

Berends, R. (2000). Een stad, een straat en Wim. Deventer: eigen uitgave.

Berends, R. (2002). Sport met Snip en Snuitje. ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (2005). Bloedbroeders. Deventer: Corps 9.

Berends, R. (2008). De spreekbeurt van Michiel. Deventer: Corps 9.

Berends, R. (2013). De dief van Deventer . Deventer: Corps 9. Deel 1 in de Historische Reeks Kinderboeken over Deventer.

Berends, R. (2015). De Brug . Deventer: Corps 9. Deel 2 in de Historische Reeks Kinderboeken over Deventer.

Berends, R. (2015). Victors Victorie . Deventer: Corps 9. Deel 3 in de Historische Reeks Kinderboeken over Deventer.

Berends, R. (2015). Molenwijzer Windkorenmolen De Leeuw. Lettele: Stichting Windkorenmolen De Leeuw.

Berends, R., Wezenberg, M., Van Aartsen, S. (2016). Palmyra, stad van duizend zuilen. Lesbrief voor het basisonderwijs. Deventer: Deventer Verhaal.

Aanvankelijke leesboekjes

14 leesboekjes voor het aanvankelijk leesonderwijs AVI 1 t/m AVI 5, (uitgave Malmberg, 's Hertogenbosch, 1998-2000).

Berends, R. (1997). rik, rik! (In de serie A-1, AVI-1) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1997). de kip is een haan in de (In de serie A-1, AVI-?) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1997). wint san? (In de serie A-2, AVI-?) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1997). Een hut in een gat (In de serie A-2, AVI-?) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1997). een bel bij het bed! In de serie A-2, AVI-?) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1997). feest in de tent (In de serie B-1, AVI-2) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1998). geen deur in huis! (In de serie B-1, AVI-2) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1998). Kwark op brood (In de serie B-1, AVI-2) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1998). Ik was niet af! (In de serie B-2, AVI-2) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1998). Een grote broer (In de serie B-2, AVI-?) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1998). Een steen in de koek (In de Plusserie, AVI-?) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1998). Het mannetje van de echo (In de Plus-serie, AVI-?) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (1998). Het web van Anansi (In de Plus-serie, AVI-?) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (2002). Neem meel mee, kees! (In de serie A-2, AVI-1) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (2002). Op de trom en de fluit (In de serie B-2, AVI 2) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (2002). Juf Bo lacht (In de serie B-2, AVI 2) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R. (2002). Dris op jacht (In de serie B-2, AVI 2) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Berends, R., e.a. (2002). Het circus leuk of niet (In de serie ??, AVI-??) ’s-Hertogenbosch: Malmberg bv.

Onderwijskunde

Berends, R., e.a. (1983). Diagnosticerend onderwijzen en schoolwerkplanontwikkeling, bouwstenen voor de ontwikkeling van een schoolwerkplan taal / lezen (medeauteur) ’s-Hertogenbosch: KPC - project Preventie van Leesmoeilijkheden.

Berends, R. (1985). Van een leerplan voor de inspecteur naar een realistisch schoolwerkplan voor de school. Deel 1 ’s-Hertogenbosch: KPC.

Berends, R. (1985). Van een leerplan voor de inspecteur naar een realistisch schoolwerkplan voor de school. Deel 2 Sittard: SPC Westelijke Mijnstreek.

Berends, R. (1985). Van een leerplan voor de inspecteur naar een realistisch schoolwerkplan voor de school. Deel 3 Sittard: SPC Westelijke Mijnstreek.

Berends, R. (1991). Kleutersymposium te Deventer. Valt er wat te vieren voor de kleuter bij het eerste lustrum van de Wet op het Basisonderwijs. In: Vrije Opvoedkunst, sociaal pedagogisch tijdschrift54, 1, januari 1991.

Berends, R. (2014). Werken aan eigenaarschap. Maak leerlingen eigenaar van hun leerproces. JSW maart 2014.

Geschiedenis

Berends, R. & Te Riele, H. (1990). De Hanzekrant. festivalkrant voor alle kinderen in Zutphen en Deventer .

Berends, R. (1991). Spoorzoeken in de tijd: kopieerboeken 1, 2, 3 en 4. Groningen: uigeverij J. Dijkstra.

Berends, R. (1991). Spoorzoeken in de tijd. Herziening van de werkboeken 1, 2, 3 en 4 Groningen: uigeverij J. Dijkstra.

Berends, R., e.a. (2002-2008). Deventer Onvoltooid Verleden Tijd Delen 1 t/m 10. Deventer: Stichting Deventer OVT.

Berends, R., e.a. (2008). De geschiedenis van de zorg in Deventer. Katern 11 in de serie: Deventer Onvoltooid Verleden Tijd. Deventer: Stichting Deventer OVT.

Deventer

Berends, R., e.a. (1990). De Hanzemap. Deventer: OBD Midden IJsel.

Berends, R. (2000). Een stad, een straat en Wim. Deventer: Eigen uitgave.

Berends, R. (2001). Deventer zo was het. Hoogeveen: Slingenberg Boekproducties.

Berends, R. (2002). De sigarenindustrie in Deventer. in: Deventer jaarboek 2002 p. 15 -52. Deventer: Vereniging Oud Deventer.

Berends, R. (2004). Bloedbroeders. Deventer: Corps 9.

Berends, R. (2005). De Kleine Overstraat. Deventer: Antiquariaat De Kameleon.

Berends, R. (2006). Catharina Simons. In: De Valsche geschiedenis van Deventer, p. 102-115. Deventer: De Zwarte Hond en ArtNik.

Berends, R. (2007). Deventer als industriestad 1907. Reprint van het boek ‘Deventer industriestad 1907’ met een inleiding van René Berends. Deventer: Corps 9.

Berends, R. (2008). Deventer maakt reclame. Deventer: Corps 9.

De Visser, S. & Berends, R. (2008). Auping. Deventer: SIED.

Berends, R. & Smit, H. (2008). Naar school gegaan. De geschiedenis van het openbaar onderwijs in Deventer. Deventer: Corps 9.

Berends, R. (2009) De Sallandse Tändstickfabrik De Ooievaar. Vonk.

Berends, R. (2009) De Sallandse Tändstickfabrik De Ooievaar. Deventer jaarboek, 2009. Deventer: Vereniging Oud Deventer.

Berends, R. (2009). Zie ginds ... de stoomboot. In: Jurriën Roossien e.a. De Valsche Geschiedenis van de Sint Nicolaas intocht. Deventer: ArtNik en De Zwarte Hond en het dierenbos.

Berends, R. en Werkgroep Deventer OVT (2010). Vijfitg vensters op Deventer De canon van de stadsgeschiedenis. Deventer: Corps 9, Historisch Museum Deventer.

Berends, R. (2010). Een stad, een straat en Wim. Deventer: Antiquariaat De Kameleon. Tweede herziene druk.

Smeele, P. en Berends, R. (2010). Piet Smeele, vormgever bij De IJsel (1934-1948). Deventer jaarboek, 2010. Deventer: Vereniging Oud Deventer.

Smeele, P. en Berends, R. (2011). Piet Smeele, vormgever bij De IJsel (1934-1948) . Overdruk uit: Deventer jaarboek 2010. Deventer: Vereniging Oud Deventer.

Berends, R. (2011). De Vetkampstraat. Deventer Jaarboek, 2011. Deventer: Vereniging Oud Deventer

Berends, R. (2012). De School van Frieswijk (1912-2012). Het Blad11, 3.

Berends, R. (2012). Plagiaat bij het Deventer leesplankje. Het Blad11, 4.

Berends, R. (2013). De dief van Deventer . Deventer: Corps 9. Deel 1 in de Historische Reeks Kinderboeken over Deventer.

Berends, R., e.a. (2013) Rollecate vereeuwigd (1913-2013). Deventer: Corps 9.

Berends, R. (2013). Gezaagd door de wind. 150 jaar Bolwerksmolen. Deventer: Corps 9.

Berends, R. (2013). Iets geheel oorspronkelijks is het niet. Een Deventer twist over het vaderschap van het leesplankje. Deventer jaarboek. 2014.

Berends, R. (2015). De Brug . Deventer: Corps 9. Deel 2 in de Historische Reeks Kinderboeken over Deventer.

Berends, R. (2015). Victors Victorie . Deventer: Corps 9. Deel 3 in de Historische Reeks Kinderboeken over Deventer.

Berends, R. (2015). Molenwijzer Windkorenmolen De Leeuw. Lettele: Stichting Windkorenmolen De Leeuw.

Berends, R., Wezenberg, M, Van Aartsen, S. (2016). Palmyra. Lesbrief voor het basisonderwijs. Deventer: Deventer Verhaal.

In voorbereiding

Berends, R (201?). Deventer Dorst Deventer: Corps 9.

Berends, R (201?). Aromatisch erfgoed in Deventer Deventer Jaarboek.

Berends, R., e.a. (201?). Golbach, een mosterdmakerij in Deventer. In: Deventer jaarboek ????

Berends, R. (201?). Deventer reclame en verpakkingsmateriaal. Deventer: Corps 9.

Berends, R. & Sins, P. (red) (201?). Zelfstandigheid in het daltononderwijs. Deventer: SDUP.

Berends, R. & Demmer, M. (201?). Dalton en groep 3 Deventer: lectoraat Vernieuwingsonderwijs.




Comments not allwoed maandag 24 december 2007 - 16:56:51 Rene Berends